Tungvrickande tungviktare på LIGHTer Summit

REFERAT. ”Flygande” passagerarfärjor, cirkulerade hockeyklubbor och återbrukade vindkraftverk. Det var några av exemplen under årets LIGHTer Summit som gick av stapeln digitalt under två halvdagar 21 och 22 april. Forumet gästades även av Emil Jensen - en riktig tungviktare på kåseri, dikt och låttexter om lättvikt.

Under evenemanget presenterades flera olika grenar av lättviktsindustrins utmaningar och framgångar. Hans Thornell från Green City Ferries beskrev hur de jobbar med att försöka övertyga en åtminstone inledningsvis skeptisk bransch om att omställning till mer hållbart inte innebär någon försämring, snarare tvärtom.

– Istället för att tänka att omställningen blir dyr och att vi måste sänka farten på fartygen för att minska utsläppen, bör man tänka att det istället går att öka farten och samtidigt köra emissionsfritt, utropade han.

Det han syftade på var elektrifieringen av passagerarfartyg kombinerat med nya tekniker för båtarnas skrov. Det handlar om katamaraner och båtar med hydrofoil där i vissa fall hela skrovet lyfts ovanför vattenytan, vilket minskar energiåtgången radikalt. Att batterier är tunga spelar därför mindre roll, men lättviktsmaterial är ändå viktiga. Kolfiber är det som används främst för skroven. Energiåtgången är 10 gånger mindre än till exempel biodiesel vilket gör att elbåtarnas dyrare inköpspris snabbt sparas in av lägre energikostnader.

Vi fick även höra om hur man letar efter nya användningsområden för uttjänta vindkraftverk, som annars vanligen hamnar på deponi. Reza Haghani, från Recina-projektet visade hur rotorblad kan användas på lekplatser. Ett annat återbruksområde som presenterades var rör från ABB som används till byggmaterial i gång- och cykelbroar samt balkonger.

Även om lättvikt i sig kan vara underhållande så fanns en punkt under onsdagen som skiljde sig från övriga. Programmet gästades nämligen av poeten och artisten Emil Jensen, mångårigt 
engagerad i hållbarhetsfrågor. 

– Ordet hållbarhet används så mycket att vi nästan glömmer bort vad det betyder. Det är ju något som håller, både metaforiskt och fysiskt. Är det inte hållbart så håller det inte, i någon bemärkelse. Det är viktigt när det gäller material, inledde han.

Emil Jensen lyckades också, på sitt vanliga tänkvärda sätt, vända och vrida på begreppen.

– Lätt hand vill alla ha, lätt på foten vill däremot ingen va. Lättnadens suck är nog något som alla nå’n gång vill ta. 

Personligen fick han erfarenhet av att känna på vikten av att bära på en lätt packning när han bestämde sig för att cykla runt på sin turné i Sverige. Inte mindre än 300 mil blev det på cykelryggen.

– Sedan dess har jag försökt arbeta med lätta material, konstaterade han.

Även inom sportvärlden kan vikt vara av vikt. Anders Holmkvist, från RISE berättade om projektet ReStick där man letat efter sätt att återvinna hockey-, innebandy- och bandyklubbor. Vi fick höra om en NHL-spelare som förbrukade inte mindre än 180 hockeyklubbor på en säsong. Vanligtvis går dessa till förbränning, vilket gör att stora mängder värdefull kolfiber går förlorad och istället hamnar på deponi tillsammans med övriga slaggprodukter efter en förbränningsprocess. I projektet identifierades snabbt en avgörande yrkesroll för att få till en ökad återvinning. 

– Materialförvaltarna blev nyckelspelarna i materialflödet, även för insamlingen. Det blev väldigt enkelt, tack var dem, beskrev Anders. 

Med hjälp av en förenklad pyrolys, där klubborna förbrändes och allt försvann förutom kolfibern, kunde man få en fin källa av återvunnen kolfiber som sedan kunde användas till 
bland annat innebandyblad, -hjälm och del i nya klubbor. Priset på den återvunna råvaran blev lågt, vilket gav goda förutsättningar.
LIGHTer Summit är lättviktsbranschens återkommande träffpunkt. Årets arrangemang presenterades av Cecilia Ramberg, verksamhetsledare på LIGHTer. 
 

Text: Ingemar Tigerberg. 
Foto på Emil Jensen: Joel Nilsson