Från bilar till broar – via skor – på årets upplaga av LIGHTer International Conference

Sportskor för löpare, linfibrer som ersätter plast i bilar och framtidens vätgasflyg. Det var några av ämnena som årets upplaga av LIGHTer International Conference kretsade kring. Talare från olika delar av Europa delade med sig av den senaste utvecklingen inom lättviktsområdet och innovativa lösningar kopplat till framtidens utmaningar.

Cirkulär lättvikt, fossilfria transporter, multifunktionella material, infrastruktur och energi var teman för årets upplaga av LIGHTer International Conference. Inspirerande samtal, intressanta föreläsningar och utbyte kring hållbara lättviktslösningar fyllde lunch till lunch-konferensen på Eriksberg i Göteborg. 

Först upp på scenen bland de särskilt inbjudna talarna var Stefan Seidl och Stefan Pusterhofer från Pankl Racing Systems AG. En global leverantör av utrustning till flera stora sportbilstillverkare. Kollegorna pekade på behovet av att maximera design, material och tillverkning för att gå mot en framtid där lättvikt, hållbarhet och prisvärdhet möts.  

Ett kompositmaterial som är 50 procent lättare än vanlig plast och som genererar upp till 62 procent längre koldioxidutsläpp kan vara framtiden inom bilindustrin. Christian Fischer, grundare och VD för det Schweiska företaget Bcomp, presenterade deras arbete för att utveckla lättviktsmaterial baserat på fibrer från lin.
- Biobaserat material, och särskilt kompositmaterial av naturfiber, ser vi som en del av lösningen för att material ska bli cirkulära. Där det finns en utmaning kring vikt har vi en lösning, menade Christian.

Deltagarna under konferensen hade möjlighet att fördjupa sig inom vissa områden och delta i diskussionerna genom de parallella sessioner som hölls under båda dagarna. Med moderatorer från Scania, Diab, GKN Aerospace och Outokumpu leddes deltagarna in i samtal om senaste forskningen kring bland annat batterier, fordonschassikomponenter och marina transporter.

Andra dagen startade med att Tamara Blanco från världens störta flygplanstillverkare Airbus pratade om lättvikt som en nyckelfaktor för utvecklingen av framtidens vätgasflyg. Tamara, som är expert inom multifunktionella material, lyfte att material är nyckeln för att möjliggöra utvecklingen av flygindustrin. 
- Utmaningen handlar framför allt om att reducera utsläppen av koldioxid och för att hantera dessa utmaningar behöver vi lättviktsmaterial, konstaterade Tamara.

För avslutningen stod Tage Frank Namnuad Jensen från Fiberline Building Profiles A/S i Danmark. Publiken fick se goda exempel på där broar baserade på lättviktsmaterial har ersatt traditionella broar i exempelvis betong. Även om företaget har funnits i över 40 år berättar Tage att produkterna och lösningarna upplevs som nya på marknaden.

När Cecilia Ramberg, verksamhetsledare för LIGHTer, summerar konferensen i tre ord, faller valet på hållbarhet, lättvikt och innovation. 
- Vad jag tar med mig från konferensen är bland annat det stora intresset för det arbete kring lättvikt som vi har bedrivit under det senaste åtta åren. Det är en ära och glädje att få dela detta genom att samlas på detta sätt, säger Cecilia.