Projektet, som leds av Swerea, syftar till att utveckla datorstöd (CAE-metoder) och arbetssätt för systematisk optimering av lättviktslösningar. Behovet av viktsreducering är speciellt tydligt inom fordonsindustrin och flygindustrin där bl a miljökrav driver på en kontinuerlig viktssänkning. Det övergripande målet för projektet är att öka svensk konkurrenskraft genom lättviktslösningar för en mer hållbar värld.
DSMO
Computer supported structure and material optimisation
-
Om projektet
-
Finansiering
-
Dokument
-
Tidslinje
Genomförande
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan industri, akademi, institut och tekniska konsulter. Industrideltagare är Volvo Personvagnar AB och GKN Aerospace Sweden AB. Akademisk part är KTH och institutspartner är Swerea.
Arbetet är indelat i fem arbetspaket. Först identifieras state of art och sedan behovsbild. Därefter görs en gapanalys som blir utgångspunkten för metodutveckling och implementering i praktiskt exempel. Utöver detta finns resultatspridning och projektledning med som planlagda moment.
Deltagande företag
Volvo Personvagnar AB
GKN Aerospace Sweden AB
Lamera AB
Semcon Sweden AB
Arsizio AB
EnginSoft Nordic AB
Benteler Engineering services AB
Kungliga Tekniska Högskolan
LeanNova Engineering AB
Altair Engineering AB
Swerea (projektledare)
Projektet delfinansieras av Vinnova.
Projektstart
Projektslut
Related content
LSAM-SAFE
LIGHTers utlysning!
CO2-BELIEVE
Workshop: LIGHTer Product Optimization
City: Mölndal
Type: Workshop
LIGHTer International Conference 2022
City: Gothenburg
Type: International Conference
HYDROGEN-POWERED AVIATION: “No Nobel Prize discoveries needed”
Clean Sky 2 Conference in Brussels, April 9-10
Save the date: Clean Sky 2 event public-private partnership
Lightweight in future road transport
City: Göteborg
Type: Workshop
LIGHTer International Conference 2019
City: Gothenburg
Type: International Conference
LIGHTer Annual Meeting and Workshop about the future
City: Stockholm
Type: Årsstämma och workshop