Projektets bidrag till programmålen
Arbetet inleds med en bakgrundsbeskrivning där bl a kravspecifikation, inhämtning av LCA-erfarenheter från andra kompositprojekt och förformningstekniker för textiler ingår. Ett grundkoncept för provkropp och enkel demonstrator kommer att tas fram. Demonstrator kommer simuleras ur formfyllnads- och hållfasthetsperspektiv samt utvärderas experimentellt efter relevant kravspecifikation. I slutet av projektet kommer resultaten att spridas inför en ny projektansökan (Industriförankrat utvecklingsprojekt) genom workshop och artiklar.
Genomförande
Konceptet förväntas att bidra till att det är möjligt att med befintlig typ av utrustning i snabb takt producera ca: 50 större enheter/h med möjlig viktreducering om 35 procent jämfört med stål. Materialet är lätt att återvinna och bibehåller god prestanda vid återvinning (liknande material med termoplast och stapelfibrer i glas finns att köpa kommersiellt). Viktreduceringen gör det möjligt att spara energi och utsläpp av koldioxid vid såväl användandefas och transport.
Genom att tillämpa lättviktskonceptet i förstudien och vidareutveckla det i ett Industriförankrat utvecklingsprojekt mot fordonsindustrin (följt av transport, bygg och kanske även flygindustrin) når konceptet slutkunder vilket ger lägre energianvändning och mindre miljöbelastning.
En sammanfattning av tidigare LCA-lärdomar från pågående och avslutade lättviktsprojekt kommer att genomföras i förstudien som är tänkt att kompletteras med en komplett LCA-analys i det senare Industriförankrade utvecklingsprojekt. Resultaten från analysen kommer vid fortsättning av denna förstudie att bli riktningsgivande för konceptutveckling.
Höghastighetsproduktion av lätta starka kompositer är högaktuellt inom fordonsindustrin men mycket lite implementerat. Det mest kända inom bilindustrin är BMW I3. Det finns en stor efterfrågan på detta hos bl.a. fordonsindustrin och potential till ökade affärer för Plastal vilket möjliggör ökad export.
Deltagande företag
Plastal
Swerea IVF
Swerea SICOMP