Det övergripande målet med detta projekt är att ta dessa tre tillverkningsteknologier upp till en högre nivå av tillverkningsmognad som innefattar både taktning och samspel med närliggande tillverknings- och inspektionssteg i en relevant industriell miljö.
Förutom ovanstående målsättning kommer projektet att utföra en större förstudie av introduktion av kompositmaterial inom brobyggindustrin. Detta är ett nytt marknadssegment för lättviktsmaterial där fördelarna med kompositer rönt stort intresse.
Projektmål
- Demonstrera minst två tillverkningstekniker för kompositprodukter motsvarande en produktionstakt om 100 000 enheter/år eller tillverkad struktur motsvarande 100 ton/år. (TRL 5)
- Demonstrera en automatisk tillverkningsprocess för en flygplansstrukturkomponent med produktionstakt om 500 enheter/år.
- Identifiera och karaktärisera nya kompositmaterial med lägre tillverkningskostnader (TRL 3-4)
- Tydliggöra kravbilden för tillverkning och material för brokonstruktioner i komposit samt identifiera lämpliga tillverkningstekniker för stora lastbärande konstruktionselement
Effektmål
- En vidmakthållen och stärkt internationell konkurrenskraft för svensk transport- och byggindustri genom:
- Sänkta tillverkningskostnader för strukturella kompositer med 25 procent till 50 procent, relativt en kommersiell nivå för 2010 (beroende på bransch)
- Ökad kompetens hos svenska leverantörers och nätverk inom området
- Ökad kunskap om rationella komposittillverkningsmetoder hos LIGHTers medlemmar
- Ökat antal branscher och industrier som använder lättviktslösningar
- Höjd kompetensnivå för användning av kompositer för byggkonstruktioner
Deltagande företag
Swerea SICOMP AB (PL)/Compraser Labs
KTH, farkost o flyg
GKN Aerospace/ACAB
Saab Aerostructures
Volvo Cars Corporation
AP&T AB
Chalmers, avd. för konstruktionsteknik
WSP Sverige AB, Bro- och vattenbyggnad
Trafikverket, TRV